Senność

Senność to naturalny stan organizmu, wskazujący na zmęczenie. Jak w bezpieczny i naturalny sposób przeciwdziałać senności?

Kiedy dopada nas senność?

Senność to naturalna reakcja zmęczonego lub osłabionego organizmu. Uczucie senności jest jednym z etapów naszego cyklu dobowego. Jeśli kładziemy się spać o regularnej porze (a sen trwa minimum 8 godzin), organizm w miarę upływu dnia będzie przygotowywał się do „stanu spoczynku”. Wieczorem spada poziom metabolizmu, a od godz. 21 rozpoczyna się intensywne wydzielanie melatoniny. Powoli spada też ciśnienie krwi. Jedną z metod na senność będzie zatem udanie się na odpoczynek i pozwolenie sobie na zasłużoną regenerację.

Zdarza się jednak, że senność dopada nas w ciągu dnia. Dodajmy też, że najczęściej w mało sprzyjających okolicznościach np. w pracy, w szkole lub za kierownicą. Powodem takiego stanu jest najczęściej zmęczenie. Organizm nie otrzymał wystarczającej dawki energii, zużyliśmy ją zbyt wcześnie lub mamy zaburzony cykl dobowy. Sennością możemy też reagować na zmianę pogody (skoki ciśnienia atmosferycznego) lub zmianę miejsca (długa podróż, jet lag).

Czy senność może być niebezpieczna?

W przypadku zdrowego organizmu senność to naturalny stan, który nie powinien budzić niepokoju. Napady senności mogą pojawić się w ciągu dnia – w pracy, w trakcie prowadzenia samochodu, podczas nauki. Gdy zaczynamy szukać szybkiego i skutecznego rozwiązania problemu, pojawia się pytanie o to, w jaki sposób utrzymać pełną koncentrację organizmu.

 

Jak radzić sobie z napadami senności w ciągu dnia?

Sposobów walki z przemożną chęcią drzemki jest wiele. Najczęściej sięgamy po mocną herbatę lub filiżankę kawy. Senność odpędzimy też łatwymi i powszechnie znanymi metodami.

Proste metody walki z sennością (np. w trakcie pracy lub nauki w domu):

  • wywietrz pomieszczenie, w którym przebywasz,
  • jeśli czytasz lub pracujesz przed ekranem komputera – wstań i wykonaj kilka prostych ćwiczeń fizycznych (skłony, przysiady),
  • jeżeli możesz pozwolić sobie na dłuższą przerwę – wyjdź na spacer,
  • schładzaj twarz zimną wodą, sprawdzi się też spryskiwanie twarzy mgiełką lub wodą termalną,
  • dostarcz organizmowi energii – zjedz mały, ale pożywny posiłek.

W walce z sennością warto też sięgnąć po substancje i produkty naturalnie pobudzające organizm do działania. Wśród najbardziej skutecznych wymienia się:

Kofeinę – czyli jeden z najpopularniejszych, naturalnych „dopalaczy”. Kofeina wpływa bezpośrednio na układ krążenia i układ nerwowy. Dodatkowym plusem jest szybkie działanie i łatwe przyswajanie przez organizm. Najwyższe stężenie kofeiny występuje po ok. 20 minutach od spożycia.

Witaminy z grupy B (B1, B6, B12) – grupa witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Optymalny poziom witaminy B1 (tiamina) zapobiega zaburzeniom koncentracji i poprawia pamięć. Witamina B6 wpływa m.in. na regulację ciśnienia krwi, a B12 pomaga w zachowaniu równowagi psychicznej.

Żeń-szeń – korzeń tej rośliny to jedno z najcenniejszych, naturalnych lekarstw azjatyckich. Żeń-szeń wpływa wzmacniająco na cały organizm, szczególnie w przypadku wysiłku fizycznego. Pomaga też w stanach wyczerpania, obniżenia odporności i w sytuacjach stresogennych. Wpływa na jasność myślenia, szybkość reakcji i zapamiętywanie nowych informacji.

Suplementy diety w walce z sennością

Czy suplementy to dobre rozwiązanie, gdy szukamy bezpiecznych substancji, likwidujących senność? Tak, ale skuteczność środka zależy od jakości składników i dawki danej substancji. Większość suplementów pobudzających ma w swoim składzie kofeinę. Dobrym rozwiązaniem wydaje się jednak połączenie pobudzającego działania kofeiny z substancjami naturalnie wspierającymi działanie układu nerwowego. Przykładem suplementu diety o tak złożonym działaniu jest Kofaktin Forte, łączący dobroczynne właściwości dwóch odmian żeń-szenia (żeń-szeń koreański i syberyjski), witamin z grupy B i wysokiej, ale bezpiecznej dawki kofeiny.

Preparat ma formę płynną (ampułka), co pozwala na szybkie przyswojenie składników przez organizm. Ten typ suplementu jest szczególnie polecany kierowcom i osobom, które nie mogą pozwolić sobie na senność np. w trakcie podróży czy w miejscu pracy. Wygodna forma pozwala na szybkie i łatwe zastosowanie, zwłaszcza w sytuacji, gdy nie mamy możliwości zorganizowania postoju w podróży i wypicia „małej czarnej”.

Dawka suplementu powinna być dobrana indywidualnie, zależnie od naszych potrzeb, ale zawsze z uwzględnieniem przyjmowanych leków oraz ewentualnych przeciwwskazań (np. alergii, ciąży lub schorzeń układu krążenia).

 

Tagi: bole miesni oslabienie sennosc, bóle stawów zmęczenie senność, brak siły senność zmęczenie, ciagla sennosc i zmeczenie, ciągle czuję się zmęczona i senna, ciagle jestem spiaca i zmeczona, ciągle zmęczone oczy, ciągła ospałość i zmęczenie, ciągła senność zmęczenie przyczyny, ciągłe uczucie senności i zmęczenia, częste zmęczenie i senność, duża senność przyczyny, jestem wiecznie zmęczona i śpiąca, mdłości senność i zmęczenie, notoryczne zmęczenie i senność, notoryczne zmeczenie przyczyny, ogólne osłabienie organizmu senność, osłabienie i senność przyczyny, osłabienie senność zmęczenie, ospałość brak energii, uczucie zmęczenia senność zawroty głowy, wieczne zmęczenie i senność

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *